Diabetes mellitus - cukorbetegség A cukorbetegség korunk egyik népbetegsége. A kielégítő és kiegyensúlyozott vércukor-szint védelmet jelenthet az akut eseményekkel szemben. A betegség tartós fennállása esetén azonban még jó anyagcsere-helyzet mellett is számolnunk kell bizonyos krónikus szövődményekkel. A   cukorbetegség   idült   szövődményei   érrendszeriek,   kisereket   és   nagyereket   érintőek.   Elsősorban   a   kisér-eredetűek mutatnak   szorosabb   összefüggést   a   szénhidrát-anyagcsere   állapotával.   Azaz   ha   tartósan   jó   a   beteg   vércukra,   kisebb   az   esélye ezek    kialakulásának.    Fentieken    a    szem    ideghártyájának    /látásromlás,    esetleg    vakság!/    és    a    vese    kisereinek    károsodását /veseműködés   romlása,   vizeletmennyiségének   csökkenése,   legvégső   esetben   művese-kezelés/,   valamint   a   különböző   idegeket érintő    /végtagzsibbadás,    izzadékonyság,    potenciazavarok,    hasmenés    stb./    eltéréseket    értjük.    A    nagyér-szövődmények    a fokozott   érelmeszesedésből   adódnak,   ezek   között   szerepelhetnek   például:   a   szívinfarktus,   végtagi   érszűkületek,   valamint   a különböző   idegrendszeri   történések   /agyvérzés,   -lágyulás/.   Fentiek   létrejöttében   a   vércukor-szint   mellett   egyéb   tényezők /vérzsír-szint, vérnyomás, dohányzás stb./ is szerepet kaphatnak. Rendszeres   orvosi   ellenőrzéssel   a   szövődmények   időben   felismerhetők   és   kezelhetők!   Legalább   évente   szemészeti szakvizsgálat   /szemfenék   ellenőrzés,   látásélesség-vizsgálat,   szemnyomás-mérés/   javasolható.   Rendszeres   laborvizsgálattal vesefunkciós    ellenőrzést    és    vizelet-vizsgálatot    végzünk,    fehérje    ürítést    mérünk.    Az    idegrendszeri    panaszok    között leggyakoribb   a   végtagok   szimmetrikus   zsibbadása,   érzéketlensége,   esetleg   fájdalma,   mely   a   beteg   éjszakai   pihenését   is megzavarhatja.    Ezeket    rendszeres    lábfej    vizsgálattal,    évenkénti    hangvilla-próbával    követhetjük,    speciális    védőcipőt rendelhetünk.   A   szív-érrendszeri   kockázat   időben   történő   felismeréséhez   évente   legalább   egyszer   EKG-vizsgálat   /panaszok nélkül   is!/,   vérzsír-ellenőrzés   /szükség-szerint   gyógyszeres   kezelés/,   érsebészeti   szakvizsgálat,   és   rendszeres   vérnyomás- ellenőrzés javasolt. 40 éves kor felett aszpirin szedése is ajánlott a megelőzés céljából. Fentiek betartásával és követésével betegségük jól kezelhető és gondozható, de ehhez tartós együttműködés szükséges a páciens és kezelőorvosa között. Vissza az előző oldalra
A rendelés címe: 4024 Debrecen, Batthyány utca 14.  Bejelentkezés: 06-20/322-0375
Dr. Valicskó Viktória  belgyógyász, diabetológus, endokrinológus